tonight is the night


I love being a pain in the ass

Jag satt precis och läste en gammal blogg som jag följde lite grann för ett, två år sedan tills hon lade av vid årsskiftet. Så mycket känslor som kommer tillbaka. Hittade ett inlägg som gör mig så förbannad, men samtidigt är så löjligt skrattretande att jag sitter här och nästan gråter av skratt. Jag har alltid tyckt att de där "bloggbråken" alla kändisar har för sig är oerhört töntigta. Inte för att jag någonsin upplevt något av dem själv, men jag har ju hört om dem. Fattar överhuvudtaget inte grejen med att alltid hålla på och tjafsa, trycka ned folk, bara tänka på sig själv och tro att halva världen är emot en bara för att man inte får som man vill.

Bloggbråk. Vad är vitsen med dem egentligen? Att skriva ett inlägg fullt med skit och anklagelser mot någon man inte ens vet om den kommer att läsa det? Vill man få stöd från andra? Hoppas man att idioten ska läsa det? Eller vill man bara skriva av sig lite? Jag vet faktiskt inte riktigt. När jag klagar är det oftast för min egen skull. Jag vet ju att det knappt är några som läser här. När andra gör det - inte en aning, folk är ju så olika jämt.

Hur som helst. Hade jag bara varit helt hundra på vilka som läser det här (så att jag inte råkar såra någon) skulle jag lagt upp det där patetiska inlägget. Nu får det ligga sparat på min hårddisk istället, så att jag kan titta på det ibland när jag behöver muntras upp!


if you can't get someone out of your mind they're probably supposed to be there

Alla jordens kloka ord och visa ordspråk säger verkligen emot varandra. Frågan är då vilka man ska välja att lyssna på. Att tiden läker alla sår är väl relativt sant. Att ärren alltid finns kvar är även det relativt sant. Vissa ärr bleknar ju faktiskt. Att man aldrig ska ångra det som en gång fick en att le har jag överanalyserat så många gånger att jag inte minns vad jag tycker längre.

Att man inte ska ge upp någon man inte kan sluta tänka på säger emot allt mest av allt för det är då man sitter fast i de där smutsiga, urblekta, gamla hjulspåren. Det är då man kör fast djupare och djupare och aldrig kommer loss. Aldrig riktigt upp till den plana vägen igen.

Så vad jag jag välja? Att ha mina ärr och mina sår, att minnas med ett leende, att lida varje dag bara för att "dom troligtvis är menade att finnas i mitt liv" och att sitta kvar i samma gamla hjulspår. Det är vad jag gör. Vad jag tänker göra. Vad jag inte vill göra men vad jag ändå kommer att fortsätta göra.

bästa årstiden


the stars of your love

Det är en enorm skillnad mellan att tänka på sig själv och att vara egoistisk. Det är en enorm skillnad att se till sig själv i första hand och att såra andra. Det är svårt att veta var och när och hur man ska kunna hitta sig själv. Det är ingen lättare uppgift att veta va man vill göra. Det är omöjligt att få allt det där man drömmer om, att alltid vara lycklig, att alltid vara stark.

Ändå upphör människor aldrig att försöka. Ändå inser jag heller aldrig riktigt var jag själv står förrän det har pågått en sekund för länge och mitt steg plötsligt hänger fritt i luften. Ändå fortsätter man som man alltid gör.

Men jag är lycklig nu. Jag är glad idag efter kaffe och lite handel i fina stockholm stad med min fina igår.  Jag är glad idag för att jag ska klä på mig, gå ned till bussen, köpa fem kilo godis och sedan gå hem. Träffa Mogge, träffa Frida, köpa gymkort och träna. Äta middag med pappa och sedan gå på hockey.

Jag är lycklig för att jag inte har något att göra på dagarna, för att jag får tillbringa all min tid med precis det som känns bäst. Att pengarna rinner iväg är väl ett annat problem. Men sådant brukar lösa sig. Jag är äntligen fri.

my heart will go on

I would die for you baby but you wouldn't do the same


when nothing goes right, go left

Är något allvarligt fel på min hjärna för tillfället för jag får panikattacker, kan inte sova och vill gråta helt utan anledning halva min vakna tid. Sugmatch idag också, var helt totalt sämst. Jag är arg och upprörd. Men förutom allt det så är jag glad för igår fick jag spendera dagen med två efterlängtade finisar och idag hag jag varit med min favorit i flera timmar och pratat, tittat, analyserat, köpt vitlöksbaguetter och gjorde ingenting som vanligt. Märkligt hur tillfredsställande det kan vara att göra ingenting när man är tillsammans med en person som betyder så mycket.

Har hällt i mig kaffe också. Hoppas dock att jag kan sova inatt.

tell me everything tonight


when I come around

Hemma från Amerikatt. Har spenderat tjugo evighetslånga timmar på flygplan och flygplatser. Har sovit ungefär fyra timmar sedan klockan två igår förmiddag. Har spelat 90 minuters match utan hjärna men med oövervinlig ork. Har pratat en och en halv timme i telefonen. Har skrattat och gråtit. Har badat så hett att min kropp fortfarande bränner. Är tom i huvudet, tung i ögonlocken men vet att sova inte är ett alternativ just nu.

Förr eller senare ska jag berätta, beskriva, bildbevisa och lovorda en underbar tvåveckors semester med fina vännen, men för tillfället är det enda jag har i huvuet det som jag alltid har i huvudet.

Stockholm är, precis som jag säger efter varje resa, aldrig vad man förväntar sig när man kommer hem.

fyra timmar kvar

Jag mår antagligen bättre än jag förtjänar idag. Hur jag nu kan ha förtjänat detta. Hade en lagom sista dag i Sverige och fick träffa Marcus en sista gång och säga hejdå, träna lite och fika med mamma. Kvällen bjöd på lite trevligt sällskap men det varade inte särskilt länge eftersom jag var lite vimsig och sprang runt och packade lite halvt om halvt. Har sovit superdåligt, vet inte om det beror på drickat eller på resefebern men har väl fått ca tre timmars sömn.

Nu steker jag pannkakor och om 20 minuter bär det av till x-bussen för att åka till Gullmarsplan och bli hämtad av Jennifer. Finally!

sista dagen i Sverige

Och den kräftskivan slutade ju bra för mig. Har inte packat hälften av allt jag borde ha packat och har ägnat kvällen åt att sitta ute på balkonen. En cider, en halv öl och några stycken, tappade bort räkningen, shots har gjorde mig lite lagom dragen och frågan är hur jag ska lyckas ta mig upp imorgon. Blir hämtad i Gullmarsplan halv nio och jag är ofattbart taggat och helt sjukt nervös. Fel biljetter, glömt passet, inte betalat, flygplanet blir kapat, jag försover mig, vi kommer försent. Ja, uppräkningen av vad som kan gå fel kan bli evighetslång. Nu bordebordeborde jag verkligen sova för det vore väl smartast.

Men måste packa klart och allting. och sova låter inte så kul. Och inte så troligt med ljudnivån där nere. Inte girlies här i alla fall och det... jag vet inte riktigt vad det gör för skillnad för mig i alla fall. Slipper åtminstone känna mig obekväm.

Jaja, nu blev det en oändligt massa fylleflum skriv. Det blir nog en bra resa i alla fall. Jag och Jenni ska shoooooppa, sola och softa. Sov så gott till mig nu.


here we go


tell me her story


maybe it's just me


friday night

Tydligen ska det vara kräftskiva här imorgon. Utan kräftor. Då blir det mer som et fylleslag. Frågan är om man ska hålla sig borta eller gömma sig på rummet? Sista dagen i Stockholm gör ju att man inte är alltför sugen på att sova borta. Det kommer ju inte direkt lugna min resefeber.

to tell the truth

Att jag egentligen tycker om att prata är både en lögn och en sanning. Det beror på hur man menar när man säger prata. Jag vill gärna tycka om att prata, vill kunna berätta saker om mig själv, vill att folk ska vara intresserade. Samtidigt är jag rädd för att när jag berättar saker om mig själv ska folk springa och skrika och aldrig komma tillbaka. Dum tanke. Hur troligt är det egentligen. Hur ofta springer folk skrikandes iväg för att man berättar vad man är rädd för, vad man känner, hur man mår.

På sätt och vis är det inte en dum tanke, för jag har i princip aldrig berättat så mycket för någon, så jag kan ju faktiskt inte veta om de skulle börja rusa därifrån med ett enda ord i huvudet: "galen". Men det är ju en väldigt dum tanke på så sätt att jag har aldrig någonsin hört talas om att det har hänt någon. Dessutom brukar jag alltid föreslå att man ska sätta sig in i den situationen själv och fundera över hur man själv skulle reagera. Jag skulle nog inte springa och skrika. Inte över de sakerna som jag själv skulle kunna berätta för någon.

Men ändå. Ändå.

keep you cool

Jag måste nog vara sämst i världen på att packa. Och på att skriva packlista. Börjar bli jättenervös och jag undrar varför i himmelens namn jag blir nervös och vad det finns att oroa sig för. Men jag kan ju komma på minst tio saker som kan gå snett bara på resan till Arlanda. Och det är helt ologiskt med tanke på att det är en semesterresa i två veckor. Hur farligt kan det vara egentligen?

Klarar inte av att sitta inne. Måste ut. Måste röra på mig. Måste förbi en affär.

love of my life


Jag har alltid haft svårt för all död och misär och alla hemska saker. Börjar lätt gråta över nyheter även om jag egentligen inte drabbas på något sätt annat än att jag läser om det. Jag blir ledsen för de anhörigas skull, jag gråter över hur orättvis världen kan vara och jag blir upprörd över att det alltid verkar vara de mest underbara personer som råkar ut för allting.

Nu är jag ju som vanligt inte ett dugg drabbad egentligen. Ingen jag kände, ingen som jag känner som kände. Allt det handlar om är en hockeyspelare som jag hade en liten crush på. Inte bara en liten. Det var min favorit. Och jag som älskar hockeyspelare. Och jag som älskade Stefan Liv. Inte för att jag har tänkt på honom särskilt mycket på sista tiden, eller egentligen någonsin vetat särskilt mycket om honom. Allt jag vet är att jag hejade på HV71 i Elitserien när AIK hade åkt ned för att jag tyckte så mycket om Liv. Och han var min målvakts idol. Och jag grät när han vann SM-guld för att han såg så fin ut.

Och jag måste ju vara jordens töntigaste som blir förälskad i sånt. Men det är sån jag är. Gråter när jag ser andras olycka och gråter när jag ser andras lycka för att jag bara föreställer mig hur stolt jag skulle vara om personen ifråga var min egna lilla unge.

Vila I Frid, sweet love of my life


it's gonna be a big big big day


I'm gonna be

Åh arbetslösadagar, vad skulle jag göra utan dem. Har ägnat dagen åt ingenting som jag borde ha gjort. Borde ha börjat packa inför USA men jag vet att ju tidigare jag börjar desto fler gånger kommer jag att hinna ångra mig och packa upp för att börja om ytterligare en gång. Jag borde ha sökt massa jobb men hittills har jag bara sökt ett halvt. Och det cv:t blev töntigt. Jag har suttit ute på balkongen och läst, precis som jag bestämde mig för imorse när jag vaknade med magont. Jar har rensat lite bland mina träningskläder i källaren. Jag har hoppat över alla måltider och bara ätit lite makaroner med smör och salt. Jag har skrivit ut lite papper och skickat brev till polisen men inte lyckats hitta mina flygbiljetter.

Det var min dag, det.

tisdag

Trött, ont i magen och mår illa. Vill ha godis men huset är helt tomt. Finns inte ens mjöl så att man kan baka eller mjölk så att man kan dricka oboy. Får gå ut och sitta på verandan en stund, medan solen ännu är framme. Sedan blir det packa om jag orkar och annars tänker jag ligga framför tvn och göra ingenting hela dagen. Känns som en sån dag idag.

psykoanalys

Jag kanske är manodepressiv. Kanske. Fast troligtvis inte. Jag ska räkna och se om jag uppfyller tillräckligt många krav.

fem dagar till frihet


har varit duktig med träningen på sistone, hoppas att jag kan hålla det även efter USA. Har varit mindre duktig med maten på sistone, hoppas att jag kan förbättra det. Jag vet ju vad jag kan. Egentligen.


drömmar

Det finns så mycket man vill här i livet och så lite av det som man egentligen får. Jag tror det gäller att reda ut vilka drömmar som är de som är äkta och realistiska. Ta reda på vem man är och vad det är man själv vill och att lyckas bortse från alla andras viljor och krav på en.

Jag tror att det är viktigt att leva sitt liv och leva ut sina drömmar och inse vad det faktiskt är som gör en lycklig, inte bara skaffa sig en karriär och ett jobb och tjäna enorma summor pengar varje månad för att kunna köpa oändligt mycket saker eller åka till Thailand för att alla ens kompisar gör det eller flytta till en stad för att ens pojkvän gör det eller plugga till något man tror att ens föräldrar vill att man ska göra.

Jag önskar att alla kunde göra precis det de själva kände för och sedan kunde de dö lyckligt medvetna om att de levt sitt liv precis perfekt.

my body wants you

Har haft en brabrabra helg. Omringad av endast de finaste människorna just nu. Grönan och Linnros i torsdags var precis så bra som jag hade antagit redan innan. Solen tittade fram lagom tills att jag gick hemifrån och sushi med Jennifer på en trappa vid båtarna var mysigt. Konsert med bra musik och sällskap av Jennifer, Livia och Emma var fint.

Fredag blev rätt lugn. Gick omkring hemma halva dagen och fick en del trevliga telefonsamtal från gamla jobbvänner. Åt ännu en gång sushi från Gullmarsplan, med min låtsas vän Morgan den här gången. Till skillnad från torsdagen började det spöregna lagom tills att vi skulle åka in så det blev bil. Sedan hängde vi hemma hos mig ett tag tills han åkte hem och jag åkte till Marcus för tacomiddag, fotboll, soffmys och övernattning.

Lördag bestod av myslunch med laget innan det var dags för säsongens första match och årets andra förlust. Därefter blev det stress (skjuts med snälla Filippe) in till Slussen för att ta bussen vidare mot Lagnö och Johanna. Mötte upp Johanna och Jenni i centrum och de hade köpt sushi, tredje dagen i rad. Sedan drack vi varsin 1,5 liters cola, åt chips och gurka med dip och såg chicflick filmer halva natten. Och gosade med finaste hunden.

Ibland är livet bra.

mockingjay

Säg mig att det finns något mer
Mer än bara droger och dagen efter
Säg mig att det inte var det här det var

(av louise bergman)


010911

Om du aldrig provat, hur kan du då vara säker?

debut

Ute åskar det och himlen är helt svart men genom mitt fönster lyser solen. Tänk vad man har tid att reflektera över saker när man inte har något att göra en endaste dag.


kattgränd



right as rain

Åh mitt hjärta värker för jag är helt uppöveröronen förälskad. Jag har hittat min drömlägenhet. Min drömlägenhet för tillfället i alla fall. Den är så fin och vit och med trägolv precis som jag vill ha. Den ligger på en liten mysig bakgata på söder, mellan Skanstull och Medis och har balkong och fin färg på fasaden och fina fönster och allt som jag vill ha. Jag vill inte bli rik men ibland kan man ju inte låta bli att önska för annars kommer jag ju aldrig ha råd.

breakfast club

Den här dagen har börjat bra och kommer med all sannolikhet sluta ännu bättre. Vaknade runt tiotiden och tog en promenad till vårdcentralen för att ta lite prover. Nu är jag hemma igen och håller på att steka havregrynspannkakor. De är världens godaste! Ikväll blir det sushi och grönan för att se Oskar Linnros tillsammans med Jennifer, Livia och Emma. Och inte kan en dag med sådana bra framtidsutsikter bli dålig?


RSS 2.0