vid vägen längs bäcken som sakta ledde hem

Har känt mig ovanligt rastlös idag vilket har resulterat i att jag inte fått någonting - varken vettigt eller ovettigt - gjort i princip. Jag solade och fick som sagt var prickar över halva mig, sen upptäckte jag även att min hemska solbränna efter sandalerna på fötterna inte riktigt jämnats ut utan snarare gått från vit-brun till röd-brun, alltså ser man fortfarande trekantsmönster över mina tår.

När jag inte solade låg jag på köksgolvet för att bli lite lugn, jag kan inte riktigt komma på vad det är men jag har alltid blivit lugn av att ligga på golv, badrums-, vardagsrums- och köksgolvet är de som fungerar allra bäst. Det blir på något sätt tryggt när jag kan ligga på ett svalt, hårt underlag, känns stabilt ungefär.

Sedan skulle jag gå ut på en promenad och handla middag på vägen hem. Promenaden var helt förträfflig men affärsbesöket förstörde lugnet eftersom jag i kassakön upptäckte att mitt betalkort var försvunnet och jag hann nästan börja hyperventilera och gråta innan jag halvvägs hemma kom på att jag lämnat det i kortläsaren eftersom jag betalat räkningar på datorn imorse.

Kvällen blev lite lugnare igen och jag åt middag på balkongen, har läst både blogg och bok sedan klockan sju ungefär och nu funderar jag som vanligt över de där konstiga, men kanske inte helt ovanliga, frågorna som snurrar i mitt huvud. Någon dag kommer de kanske få ett svar, eller också förblir de ett av universums olösta mysterium.

I don't need a civil war


neverland

Börjar bli knäpp i huvudet av all ledig tid. Hur jag nu någonsin kan tycka att jag har för mycket ledig tid när jag annars tycker att jag inte har någon alls.. Ibland är jag ett mysterium för mig själv, jag bara undrar hur min hjärna är skapt.

Idag har jag äntligen fått lite sol och på det fick jag massa soleksem över magen och armarna så det var nog lika bra att den gick i moln så att jag kan vila upp mig ett tag. Ska gå ut på en promenad och sedan köpa fredagsgodis till mig själv. Ensam hemma kan allt ha sina fördelar - när man inte är less på att vara just ensam vill säga.

alla själars natt

Mamma kallar det för verklighetsflykt, men vissa dagar är det allt jag orkar med. Vissa dagar finns det inte tillräckligt mycket liv i mig för att jag ska orka med mitt liv och vissa dagar är det allt jag behöver för att faktiskt känna mig vid liv. Det är nog en verklighetsflykt på sätt och vis, men hur ska jag orka med allting annars? Och ibland känner jag att det är som det där med drömmar. Att vissa tycker bättre om natten och drömmarna för att de är bättre än verkligheten, det är ungefär så det känns. Att leva genom någon annan är ibland lättare, när jag inte vet vart jag ska ta vägen i mitt eget liv.
 
Ibland är det inte ens en verklighetsflykt, ibland är det bara för att jag inte har något bättre att göra, eller inte kan komma på något vettigt att göra rättare sagt. Och ibland är det så enkelt som att jag blir beroende. Jag är inte starkare än så, jag blir alldeles, alldeles för beroende av det. Och jag kan inte svara på varför.
 
Punkt punkt punkt. Sedan insåg jag precis att det är ett mycket mer ekonomiskt sätt att fly på också, till skillnad från de som flyr med hjälp av droger. Eller de som flyr landet. Eller något annat.

It's all in my mind


Det är en dröm att få leva

Livet kan inte vara för kort eftersom det är det längsta vi någonsin kommer att uppleva, i alla fall som vi känner till i nuläget. Alltså kan man inte säga att livet är för kort för att må dåligt, för att ångra saker och så vidare. Allt det där som det brukar skrivas och pratas om. Med det är det dock inte sagt att man borde må dåligt, ha ångest och gråta, men det är sannerligen inte för kort och det är dessutom ganska svårt att undvika, i princip omöjligt skulle jag vilja påstå.

Jag är lite såld på barnböcker och barnfilmer, har nog alltid varit och kommer antagligen alltid att vara det, och en favorit är Alfons Åberg, de säger många kloka saker i de filmerna. Bara ett exempel är just det att man inte alltid kan ha roligt, man kan inte alltid vara glad för det är ju de dåliga stunderna som gör att man kan uppskatta de bra så otroligt mycket. Om allting alltid var roligt, då skulle det inte vara roligt längre, då skulle roligt vara lika med vardag.

Livet är inte för kort för någonting, man kan visst ångra saker och ändå ha det bra. Och det är inte alls dumt att tänka igenom de beslut man tar, man ska bara undvika att låta saker och ting gå till överdrift.


Around the world


Some are like water, some are like the heat

Livet svänger och allt kan slå om så himla fort, så fort att jag varken hinner uppmärksamma när, eller ens vad som åstadkommer, förändringen. Idag är en tredjedel av mig försvunnen och pulsen går i hundrafemtio för tillfället. Ingenting snurrar i huvudet utan det är bara tomt, tomt i både huvud och bröst som om någon slitits bort från mig. Om jag inte hade känt hjärtat slå i skrivande stund hade jag nog övervägt att någon stulit det och gömt i en skog någonstans.

Jag blir så förvirrad av de här konstiga slängen, som bara verkar falla över mig från skyn. Det är som om jag inte är fullständig, som om något saknas. Ett par pusselbitar som försvunnit i villervallan att se motivet. Samtidigt kan jag inte ge mig i väg att leta efter bitarna eftersom jag inte har den blekaste aning om var de kan finnas, det känns som att jag är på jakt efter nålar i en höstack ungefär. Eller som en droppe i något av jordens alla hav. Det känns med andra ord som en sådan omöjligt stor uppgift att jag inte vet i vilken ände jag ska börja och därför inte kommer i gång över huvud taget. Men jag måste komma i gång, jag måste ge mig ut och leta och jag kan inte vänta för länge till.

Det är dags att börja ta egna beslut.


I am the wind beneath my wings

Idag har, tvärtemot gårdagen, varit en sådan otrolig lyckodag. Hela dagen har jag strålat lika starkt som solen och det har varit omöjligt att vara något annat än glad och genomlycklig. Vaknade och var pigg för en gång skull med solen skinande genom fönstret. Kom upp i tid och kände mig alldeles lätt. Har varit fulklädd men har ändå känt mig fin och vi har haft en underbar dag på jobbet med sol, lekparker, picknick i gräset och städning inför sommaren och semestern. Nu har jag bara fyra dagars jobb kvar innan jag får gå på min efterlängtade semester, första sedan i oktober.

Kvällen ska spenderas in solen på balkongen och sedan framför fotbollsmatchen som får gå precis hur den vill, för jag har både korsord och bra läsning som alternativ. Har även varit och storhandlat inför helgen och det blev bara nyttigheter och godsaker. Om det bara fortsätter så här kan jag inte känna mig annat än fri som en fågel.


Bright eyes, burning like fire

Lagom ångestdag utan en aning om varför. Eller kanske har en liten aning. Det var i alla fall några små glädje moment, jag hade fin långklänning på jobbet som bag köpte igår. Att känna sig extra fin kan faktiskt lyfta upp en hel dag ibland. Fick även träffa två människor som jag tycker väldigt mycket om.

Annars så är det lite kaotiskt i hjärnan just nu. Olika känslor slåss om att få ta mest plats och jag har svårt att ena dem. Saknar allting med dig, ditt skratt, din röst, ditt sätt, dina sms, dina telefonsamtal, ditt hus, din lukt och dig. Även fast det var länge sen kan jag komma på mig själv på bristningsgränsen, med tårar vräkandes bakom ögonlocken och hjärtat som bränner som kolsyreis i bröstet.

Vad som skapar kaoset är att jag ändå har det bättre, jag behöver inte leva och känna dubbelt på samma sätt som förr, jag är lugnare, mer min egen och jag slipper den hemska känslan och ångesten du skapade hos mig. En annan slags ångest än den jag känner nu. Jag blir inte nedtryckt på samma sätt som förut och jag kan vara mig själv. Alla de bevisen borde vara tillräckliga, de borde säga allt om att jag klarar mig bättre nu och att allt är rätt. Ändå skapade färden förbi ditt hus ett hugg i mitt hjärta som jag inte kunde förklara och det sved enda in i skelettet. Det kröp i benen och jag ville bara fly. Adrenlinet fick mig att hyperventilera.

Jäkla kaos. Ska skölja bort alla känslor med en varmdusch och spola ner skiten i avloppet där den hör hemma nu.


Oh happy days, oh happy dreams

Det känns inte som att det är sant när jag säger att det idag är exakt ett år sedan jag tog studenten. Det känns helt sjukt att jag inte gått i skolan på ett år och vad som känns ännu konstigare är att jag har vant mig vid det, att det inte känns konstigt att gå till jobbet varje morgon istället för till skolan.

Egentligen skulle min första tanke vara att det inte har hänt särskilt mycket, att jag inte förändrats särskilt mycket och inte heller min omgivning. Om jag tänker efter lite, och räknar med detaljer som på det stora hela kanske inte gör så stor skillnad men tillsammans med många andra små saker är en smärre revolution, har det hänt så otroligt megamycket att jag inte kan fatta hur så mycket saker kan ha hunnit hända på så kort tid. Men precis som skillnaden mellan att vara nitton och fortfarande tonåring mot att vara tjugo och så kallad vuxen känns det inte särskilt stort, inte särskilt annorlunda. Det är först när jag börjar tänka på betydelsen av det hela som jag blir stum av såväl förundran som av surrealism.

Om ytterligare ett år kommer jag säkerligen vara lika chockad över hur fort det året har gått, och hur konstigt men ändå vanligt det känns att vara tjugoett. Men jag ska inte gå händelserna i förväg. Idag ska jag njuta av middag med systeryster och imorgon blir det Göteborg. Sen får den som lever se. Lev väl.


Jag kan inte tänka framåt men är livrädd att fastna här


Who will I become?

Jaha då var man tjugo på riktigt då. Firade ordentligt med alla möjliga personer. En salig blandning av alla jag tycker om ungefär. Av någon anledning var jag alldeles jättegenerad hela dagen och halva kvällen, annars vart allt perfekt. Minns hela kvällen och känslan dom dyker upp är glad. Glad och lycklig. Det känns inte dögammalt, bara ytterligare ett år äldre och inte så mycket mer med det. Vem vet hur länge jag lever, andas, har tak över huvudet, mat på bordet, alla nära och kära i behåll och går omkring och känner mig lycklig? Det kan ta slut vilken sekund som helst så det är lika bra att åldras med åren och tänka på det som är viktigt. Jag behöver inte oroa mig för någonting. Jag kan inte lösa problem som ännu inte existerar. Jag kan och borde och vill och ska bara leva varje dag och ta vara på alla de där bra stunderna.

Bra stunder är de som räknas. Dåliga stunder för säkert med sig något vettigt de också, men det är lyckostunderna man måste ta vara på allra mest. Som alla leenden och kramar igår, som solpromenaden med en gammal vän idag, som filmkvällen med pappa och som tårtfrukosten i solen.

Klyscha klyscha klyscha. Det är nog så det är trots allt!


Dreamer

Idag är liksom min sista dag som tonåring. För alltid och all framtid. Jag tror inte att jag är en sådan person som lever i "dåtiden" och drömmer mig tillbaka i tiden men jag kan nog göra det under kortare stunder och särskilt då jag inte vet vad som ligger framför mig. Å andra sidan är jag nog världsmästare på att drömma om framtiden så fort jag inte är nöjd med tillvaron.

Imorgon fyller jag i alla fall tjugo år. Det känns helt sinnessjukt, orealistiskt, skrattretande, skrämmande och konstigt. Jag känner mig inte ett dugg som tjugo. Jag passar inte alls in på min egen bild och föreställning av vare sig hur en tjugoårig ser ut eller beter sig. Jag antar att det är som mamma säger, att man alltid känner sig tio år yngre än vad man egentligen är. Inte för att jag känner mig som tio år kanske, men i mina ögon, och i min hjärna, är jag fortfarande sexton-sjutton år och undrar vart fan jag kommer att hamna här i livet.

Jag känner mig inte särskilt mycket smartare, inte mer erfaren, inte säkrare och absolut inte mer vuxen idag än vad jag gjorde för fyra år sedan. Och jag tvekar på att natten kommer att skänka mig allt det där som jag tror att en tjugoårig behöver ha. Men vad min hjärna än tror så är jag faktiskt tjugo imorgon. Och vad mitt medvetande än försöker tala om för mig så vet jag ju egentligen att jag är både säkrare och klokare nu än när jag var sexton. Jag är en liten aning närmare mina drömmar nu än vad jag var när jag var sjutton. Och jag har definitivt med erfarenhet, det är bara svårt att fatta det.

Grattis i förskott till mig själv.


You light up my world


Hela himlen gråter

Idag känns det som att hela himlen gråter, på ett sätt gör det såklart att jag blir ledsen. Men samtidigt är det en bra ursäkt att inte gå ut på hela dagen, ligga framför tvn och se på film, äta gårdagens godis, dricka mängder av te och ta hand om sig själv lite granna.


Finding neverland

Har haft en långtråkig timme som ägnades åt att titta på bilder. Hittade lite häftiga bilder av sminkningar och bestämde mig för att försöka göra en egen. Med tanke på att jag varken är modell eller proffssminkare och inte heller har särskilt bra material är jag mer än mer än nöjd. Så så här fin var jag när jag gick till affären och när jag nu ligger i soffan och tittar på Let's Dance.


Allt blev så tomt och tyst

som om hjärtat slutat slå


RSS 2.0