when she speaks I turn off my ears

Är för tillfället sådär trött så att ögonen går i kors. Har tänkt gå och lägga mig sedan klockan var åtta ungefär men av någon anledning blir det aldrig riktigt av. Dagen har ägnats åt mycket tankeverksamhet och analys av än det ena än det andra. Min förmåga att analysera saker utan att någonsin komma fram till något kan ju vara både bra och dålig, idag har den varit rätt givande. Mestadels har dagen varit bra. Jag har sprungit och promenerat och gjort mest ingenting här hemma. Spenderat tid med lillasystern. Packat. Småplockat på rummet. Lyssnat på musik. Städat och diskat. En hel sån där hög med saker som man oftast inte räknar som att man har "gjort någonting den här dagen" men som man i högsta grad borde börja ta med i beräkningen då det blir en hel del grejer vid dagens slut. Det var denna dags tanke, det. Imorgon blir det god frukost och sedan bilfärd.


Luften doftar som en jordgubbspaj

Igår var en fin dag. Jag solade, jag hittade tre böcker på biblioteket, jag var ute och sprang och jag åt middag i solen på balkongen med en fin vän. Sedan drack vi vin en stund in på natten, ute i kalla luften med tjockiströjor och filtar omkring oss. Idag är också en fin dag. Jag lekte med sötaste Noomi en timme medans hennes mamma klippte gräset. Sedan låg jag på en filt i solen och övade på att andas. Nu är det frukostdags med fryst hallonyoghurt, äggmacka och kaffe. Därefter är det bara ödet som vet vad som händer, för jag har inte så mycket planer alls.


Treveckorsgränsen

Och om två dagar åker jag till landet så efter det är femveckorsgränsen avklarad. Det blir så bra när det blir bra. Idag ska jag gå på biblioteket och på loppis och se om jag kan hitta lite nya böcker. Igår var Inger här så jag fick låna tre stycken av henne och i förrgår fick jag låna Evas mindfulness skiva och bok. Det är trevliga personer jag fått jobba med i sommar.


mitt i allt ska man vara sann

Skillnaden mellan nu och då är egentligen obetydlig.
Men på något sätt är den ändå rätt påtaglig.

When there's nowhere else to run

När livet fortsätter framåt men jag envist klamrar mig fast vid dåtiden och hela tiden övertalar mig själv att gå tillbaka, det är då jag inte riktigt vet vad som händer. Det är då det känns som att jag bara står och stampar på samma fläck om och om igen. Det konstiga är att jag ändå vill tillbaka för hur fri jag än känner mig och hur mycket kontroll jag ändå återtagit så känns en del av mig fastlåst. Det känns som att jag har gett iväg en del av mig själv och du varken vill eller kommer att släppa den fri igen, vilket innebär att hur mycket jag än jobbar med mig själv så är det en del som är i någon annans makt. Jag vet att jag läser för mycket och inbillar mig för mycket och att fantasyromaner antagligen inte är bra för personer som inte kan skilja drömmar från verklighet, men jag inbillar mig i alla fall att jag måste gå tillbaka och leta efter nyckeln till den där buren där en del av mig ligger inlåst. Jag måste på något vis låsa upp buren för att bli hel igen. Och hur i all världen ska jag kunna hitta något utan att leta? Och för att leta måste jag ju gå tillbaka till de platser jag besökt tidigare. Jag vet inte hur framtiden kommet att se ut, det är ingen idé att spekulera, jag måste helt enkelt lita på mig själv. Och när det är för många känslor som försöker göra sig hörda börjar jag alltid blanda in förnuftet. Det är då jag hamnar här, i ett vägskäl av hoppets, längtans, förnuftets och rädslans ändar.


Karma

Mår så oerhört bra just nu. Och det är medvetet. Och det känns så himla bra att jag medvetet kan välja hur jag känner mig. Jag jobbar verkligen med mig själv just nu och även om jag svackar lite nu och då så gör det ingenting, för man lär sig av sina misstag och man måste lära sig att älska sig själv, inklusive alla fel och brister. Och det man inte är nöjd med eller kan lära sig att acceptera det får man förändra. Det är vad jag håller på med just nu.


it's all about your dreams


blueberrymoon

Just nu är allt så bra igen. Allting i hela världen verkar gå åt rätt håll och det känns så bra, så tryggt. Förra veckan lyckades jag komma igång med alla de där vanorna jag försökt med sedan i höstas någon gång. Livet rullar på och jag klarar av att gå upp i tid på mornarna, äta nyttigt, träna, låta bli alla dåliga vanor och ersätta dem med nya, mycket bättre saker. Har hamnat i en sådan där nyttighetsperiod men jag känner att det är bra just nu, det är vad jag behöver. 
 
På jobbet händer inte så mycket alls eftersom all personal och framförallt alla barn är på semester. Imorgon ska jag dock gå till ett annat ställe eftersom de behöver lite extrapersonal men det blir nog bara kul, ska antagligen jobba med småttingar då! På torsdag och fredag vet jag inte var jag hamnar men det märker jag väl så småningom, på fredagkväll bär det i alla fall iväg till Sandhamn för att spendera helgen med ett tjejgäng för lite sommarmys, födelsedagsfirande och festande!
 
Det var det livet det och nu ska jag provsmaka mitt blåbärsté som jag köpte idag. Har aldrig luktat på något godare té i hela mitt liv så har skyhöga förhoppningar gällande smaken nu.

jag kan när jag vill, problemet är att jag oftast inte vill

Har haft en sådan där dag då jag verkligen tar tag i saker, sätter gång med projekt och får påbörjade saker avklarade. Startade dagen med en promenad, köpte jordgubbar och bananer att ha i min frukostyoghurt när jag kom hem. Sedan kom mamsen på besök och vi satt på verandan (som jag stor-/grovstädade igår kväll) och drack kaffe med bullar och kakor. Vi pratade om framtiden och dåtiden och sådant där vi brukar prata om. Sedan skulle hon låna pappas dator och då passade jag på att göra nödvändigheter så som att kolla upp utbildningar, jobb och alla de där sakerna som är bra att ta reda på om man vill göra något någongång.
 
När det var fixat hade jag ju som sagt var den där elden tänd inom mig, så plockade fram mitt fotoalbum, eller min gladbok som det ska bli, och satte igång med det som skulle ha varit förra sommarens projekt. Klippte, klistrade och skrev lite texter och kollade även bilder på datorn som jag ska skicka in och få utskrivna åt mig! Därefter ägnade jag ungefär en halvtimme åt att skriva brev, fyra sidor långt blev det och nu på kvällen har jag varit ute och sprungit, för andra gången denna vecka. Min app säger att jag sprang dryga 13 km på 43 minuter men jag måste vara lite pessimistisk och inte lita på den. Eller så är jag bara realistisk eftersom jag vet att jag inte har SÅ bra kondis. Sprang snarare omkring 7-8 kilometer skulle jag tro men jag är nöjd med det med.
 
Nu ska jag äta alvedon så att jag kan sova inatt, ska ta en snabbdusch och sedan fixa fötterna lite så att jag är fit for fight in för jobb imorgon igen!

inspirationskällan

Är tillbaka i det där stadiet där jag bara vill vidare, där jag vill börja med något nytt och göra någonting. Sitter och söker skolor/utbildningar/jobbmöjligheter och hittar allt möjligt intressant och roligt och kreativt och som tänder den där lilla elden i mitt bröst. En liten skapareld som brinner där inne och bara vill ta sig ut.

Ibland undrar jag hur så många idéer kan få plats i min lilla hjärna, det känns inte som att alla kan ligga bara i hjärnan, det känns snarare som att de fyller hela min kropp. De ligger och kittlar ända ut i fingertopparna och de susar i öronen och spritter i tårna. Allt som jag vill göra bara snurrar runt där inuti och väntar på att den där lilla envisa, trångsynta, konservativa och helt enkelt livrädda delen i min hjärna ska tillåta mig själv att börja.

Största anledningen till att jag inte gör någonting åt det är att jag på sätt och vis trivs så himla bra just nu. Jag vill inte sluta på mitt jobb för jag vet att det är en av anledningarna till att jag känner såhär. Allting med jobbet - människorna, verksamheten, de olika individerna - är det som skapar min inspiration och jag vill inte släppa taget om det riktigt än. Tänk att man kan älska sitt jobb så mycket.

Jag ska i alla fall ta och söka upp en studievägledare när jag kommer tillbaka från semestern i augusti. Det börjar liksom bli dags nu för nu är jag ganska säker på vad jag vill. Frågan är bara hur jag ska ta mig dit.

vi finns bara någonstans mellan dröm och verklighet

Den här veckan har det verkligen känts som sommarlov och semester på riktigt och jag har varit så genomlycklig! I tisdags åkte jag och mamma in till stan och fikade på en stor segelbåt vars namn jag inte kan stava till men som ligger mittemot slottet, alltså ute på Skeppsholmen. Vi drack kaffe och åt äppelpaj med vanliljsås och satt i solen. Sedan promenerade vi mot tunnelbanan men innan vi hann gå på kom vi på att vi var hungriga så fortsatte promenaden mot Gamla Stan och satte oss på en restaurang. Åt världens godaste foccacia med grillade grönsaker och halloumi och drack vin och cider och hade en mamma och Frida kväll. Sedan promenerade vi lite till och när jag väl var hemma ville jag inte alls sitta inne eller gå och lägga mig trots att klockan var tio så jag gick ut och sprang och det bara snurrade av lycka överallt omkring mig.
 
På onsdagen lekte jag med syskonen ute i trädgården och solade hela förmiddagen. Efter lunch var jag sugen på Coffee Cooler från Seven-11 så jag och Nico begav oss iväg på promenad till Gullmarsplan, sedan vidare till Skanstull där vi shoppade lite och därefter hem för restaurang middag med pappa, Katrin, Gustav och Bella. Två hela familjedagar sådär. Onsdagskvällen/natten spenderades med underbart sällskap först på söder med lite vin och sedan lite längre in i stan med lite starkare drinkar och jag dansade och dansade och dansade och blev aldrig trött för jag var alldeles för glad. Kom hem alldeles lagom vid halv sju och mötte pappa som var påväg till jobbet.
 
Sov inte särskilt bra och inte särskilt länge för att sedan på torsdag eftermiddag möta upp Linda för fika och middag inne i stan. Vi promenerade och satt och pratade och pratade och pratade och ibland slår det mig bara hur mycket jag älskar och saknar vissa människor.
 
Det är bara kärlek rakt igenom för tillfället och jag önskar att jag kunde stanna kvar i min rosaskimrande lilla lyckobubbla ett tag till!

where did we go wrong ?


we've lost some friends along the way

RSS 2.0