söta rara underbara

Idag fyller den här vackra flickan i mitten av bilden år:

och oj, jag har visst gjort det till någon slags grej att alltid skriva inlägg om den som fyller år men jag tycker om det. Det betyder ju bara att vissa personer betyder något alldeles speciellt för mig. Amanda fyller i alla fall 18 och har lovat att göra stan osäker imorgon. Jag kan inte sova, nu igen, och har legat och gjort lite dokument med bilder som vi ska försöka smyga in i hennes skåp imorgon. Något som kan tänkas bli lite svårt eftersom hon inte litar på oss sen vi snodde alla hennes böcker för ett par veckor sen. Haha, det var kul. Hon gick till vaktmästaren och kansliet och var helt pissed off i två dagar enda tills vi erkände. Oj, nu bytte jag visst ämne. Hur som ska jag och Jennifer ge henne blommor och kort och en hemlig present imorgon. Vi ska äta middag och vi funderar på att stanna kvar när hon drar ut på krogen. Ja vi får väl se hur det blir med det men med mig till skolan ska jag i alla fall ha kläder, idrottskläder, övernattningsgrejer, pengar, bilder och allt sånt där nödvändigt.

Grattis på födelsedagen, raring <3


Orkar du för två?

För dig. Jag satte allting på spel, mitt liv.
För dig, gjorde jag allting fel.


Jag vet inte riktigt vad som har hänt. Eller, egentligen vet jag mycket väl vad som har hänt. Jag har som vanligt skjutit upp och skjutit upp, hoppats att saker och ting ska lösa sig, tänkt att jag inte behöver oroa mig ännu. Det är så jag brukar göra när ångesten kryper närmare, jag låtsas som något annat, spelar på livet och utnyttjar de där sista livlinorna för att ha kul och inte bli begravd. Efter allt kul kommer det självklart tillbaka och oftast är det då nya saker också. Nu är det nya saker också, och gamla. Fast de där äldsta har jag nästan glömt nu. Nu är det något nytt som jag inte kan sätta fingret på.

Hur som. Jag vet inte vart lyckobubblan tog vägen och nu måste jag plugga matte.

jag är rädd..

..att jag är rädd
för något jag egentligen inte alls
borde vara rädd för


I swear I won't

Det finns så mycket måsten och borden att man skulle bli kvävd av dem om man alltid lyssnade. Men nu är det faktiskt så att det ser ut så här:

praktikredovisning
företagsrapport
aerobicspass
musikanalys
mattediagnos
marknadsföringsredovisning
historiaredovisning
svenskabok
svenskaredovisning
engelskabok
engelskadiskusion
svenska rollspel
spanska diagnos
spanska dialog

Nej men oj glömde jag något?
släng dig i väggen


never ever

Ibland är allting helt galet och för en gång skull tänker jag faktiskt låta det vara så. Helgen var faktiskt den roligaste på riktigt länge och jag har upptäckt att det finns fler människor som kan göra mig glad och lycklig. Jag orkar inte bry mig om de som inte bryr sig och jag orkar inte bry mig om de som tycker att jag är konstig. Jag vill vara konstig så länge jag är glad och det är jag. Fredagen finns nog inte så mycket att säga om egentligen, lördagen var underbart rolig med dans på bordet, mycket skratt och jag vet inte allt. Söndagen var också rolig, 18 middag för Madde och jag och Amanda var lite för trötta, lite för flummiga och lite för.. fulla, på en söndag? Men jag menar det. Jag orkar inte göra allting som alla förväntar sig längre och nu blev det en lyckad helg tack vare det.

På onsdag fyller Amanda 18 och då smäller det igen. Sedan fyller mamma år på torsdag och Gustav på söndag. Sedan är det påsklov och då ska jag träffa Pelle. Det är konstigt men kändes ändå bra när vi pratade idag och igår. När vi setts kommer det förhoppningsvis och förmodligen vara helt bra igen.

partyhelg

Lyckan är som en kittlande liten klump i magen och en eldslåga i hjärtat som växer sig större och större. Fredagen var rätt lugn men rolig, tjejerna har alltid roligast av någon anledning? Lördagen var grym med lagom av allt och nattsällskap. Den där lyckan kom på besök igen, vi får hoppas att den har vett att återkomma för jag tycker faktiskt om den där kittlande bollen.

Nu bär det snart av mot Ösbydalen och Madde för helgens sista fest. 18 års firande för fina Madelene. Det här året kan nog bli ett riktigt jekla bra år.

Kärlek

om jag faller vill jag falla fritt

Med tanke på det där inlägget om att plugga så oroar jag mig ju oftast i onödan. Hetsar upp mig för att jag tror att jag har mer att göra än vad det egentligen är. Det känns i alla fall som att jag har mycket att göra nu men med tanke på att det bara är fem skoldagar till lov ska jag inte stressa.

Idag ska jag bli klar med ergonomiuppsatsen och företagsuppsatsen. I helgen ska jag festa. På måndag ska jag bli klar med redovisningen och sedan måste jag köpa present till mamma, Gustav, Amanda. Jeklar vad det blir presenter den här månaden. Och göra musikanalys och träningsprogram med Mickis. Och läsa svenskaboken och skriva analys och skriva manus för en teater. Och lämna tillbaka den försenade biblioteksboken. Och rätta romantikenartikeln.

Och ja, sen är det nog klart så vitt jag vet just nu i alla fall.


ledig och lätt

Av någon anledning lyckas jag aldrig lära mig av mina misstag. I alla fall inte när misstagen gäller skolarbeten. Jag väntar alltid alltid alltid till sista dagen och fram tills dess går jag runt med en klump i magen och får ångest så fort jag gör något annat. Även fast jag är väl medveten om det här gör jag inget åt det utan fortsätter vänta tills sista dagen. Dessutom vet jag att jag kan, hur länge jag än väntar brukar det bli bra och det brukar nästan bli roligt. Jag är glad när jag blir nöjd och jag blir nöjd när det blir bra. Jag tycker om att skriva och även om det rör sig om en halvtråkig uppsats kan jag bli helt inne i den att jag glömmer bort allting runt mig.

Är det något slags destruktivt beteende jag håller på med eller varför sätter jag mig inte bara ner och pluggar när jag i själva verket tycker det är ganska kul när jag väl är i gång?

en dans på rosor och grusiga vägar

Att gå vägen hem idag påminde mig om en lite mindre solig men ändå väldigt lik dag för ungefär två och ett halv år sen. Det var kallt, men ändå tillräckligt varmt för att slippa de tjocka vinterkläderna och converseklädda fötter dansade längs de grusiga gatorna. Ipoden på högsta volym och riktigt glad musik strömmade ut från hörlurarna. Fötterna dansade vidare, munnen mimade men sakta hörs rösten sjunga högre och högre för vart steg. Läpparna formade ett leende, ögonen stängdes och njöt av att vara i sin egna värld för en stund och en promenad på ynka tio minuter bildar en liten bubbla av eufori som ingen kan ta sig igenom.


när Ingenting betyder lite mer

Kul att mamma lockar mig med att betala en fika för att jag ska kunna plugga på café imorgon. Kul att jag älskar den där plugga-på-café-kulturen. Kul att jag är galen när det gäller allt som låter mysigt och kul att jag är så jäkla lättroad. Ibland älskar jag mitt liv.


krakel spektakel

Idag sken solen, marken var torr och grusig och här och var syntes lite grönt gräs. All den här vårkänslan får mig att vilja cykla. Åh vad jag saknar att cykla. Om det är lika fint nästa vecka ska jag börja cykla och promenera till skolan igen. Och sedan ska jag börja träna, om jag någonsin blir frisk. Jag förstår inte hur folk kan få en vårdepression. När den kalla, mörka, blöta vintern äntligen är över och solen tittar fram, inspirerar och väcker nytt hopp, då blir människor deprimerade. Vad finns det för logik i det?

Nej nu vill jag göra saker igen. Nu vill jag köpa en loppiscykel och måla den röd. Nu vill jag skriva lite mer i min bok. Nu vill jag baka kakor och gå på picknick, ringa någon gammal vän för att ta en promenad, använda alla vårkläder, springa utomhus, åka till landet, sitta på utomhuscafé och plugga på verandan. Nu vill jag. Jag vill nu.


att tycka om


I was only dreamin'

Det verkar inte hjälpa att sova för jag är alltid trött ändå. Har somnat före halv tio två kvällar i rad nu och igår somnade jag halv elva, men icke sa nicke, idag är jag trött igen, har ont i halsen och i huvudet och är stressad till tusen över allt jag ligger efter med.

Finns inte så mycket vettigt att säga egentligen, bortsett från att allt som har med internet att göra får mig att bli deprimerad medans en hemmaonsdag och lite filmer och lite sol gör mig lycklig.

upp och ner
ner och upp
grisen gal i granens topp
och vår ko
må ni tro
hon ska ut och ro


lyckan för hundar

I fredags var sista dagen på praktiken och alla var så gulliga och snälla, jag fick två presenter med mig hem och ett jättefint kort och jag lovade att komma och hälsa på lite då och då, jag kommer faktiskt sakna det stället otroligt mycket, trots att jag bara var där en vecka. Fick sluta en timme tidigare och då drog jag mig in mot Drottninggatan för att möta upp Amanda, vi skulle powershoppa och om vi lyckades. Vi handlade för 1300:- respektive 2000:- var och jag är nöjd och glad och lycklig. Sommar och vårkläder, ytterligare en klänning, snygga klackar och lite våraccessoarer. Sen åkte vi hem till mig, väntade in Jennifer och såg på film till halv fyra. Jag tycker om fredagskvällar.

Nu är jag trött som en liten mygga och rätt nöjd. Jag vill göra om lite i mitt rum och helst av allt vill jag som vanligt flytta hemifrån. Tékväll nu och sedan tidigt i säng, imorgon klockan halv sju hämtar pappa mig för att åka till Gillinge.

maybe this time the road is just too rough

Du är unik. Var försiktig så att du inte tappar bort dig själv någonstans på vägen


fields of gold

Jag undrar vilket som är värst, att vara rädd för att somna och återgå till en mardröm eller att vakna upp från en underbar dröm och inse att det aldrig var bli sanning.

Jag är rädd för att min dröm aldrig kommer bli sanning igen men jag kan ändå leva på värmen från den kramen i dagar tills drömmen känns alldeles för långt borta.

gud vad jag är sugen på en kanelbulle

Igår sprang jag och Frida in på det HM som båda sa oss ogilla, och vad händer om inte att båda hittar något. Jag köpte en supersöt klänning för bara hundra kronor. Sen drog vi till Gamla Stan, mötte Pelle och Linda och åt middag på Café Kladdkakan, ett mysigt litet ställe med goda sallader och underbart sällskap till det sen var kvällen gjord. Jag vet inte hur länge vi satt där men ett par timmar klarade vi nog av, timmar som fylldes med skratt och prat. Äkta kärlek.

Idag har också varit en jättebra dag, näst sista på praktiken och jag vill faktiskt inte sluta. Trodde aldrig jag skulle säga det för jag brukar aldrig trivas så bra så fort men folket där är galet trevliga och jag tycker verkligen om att vara där. Det är lugnande att bara gå och småplocka bland varor, pimpla kaffe dagarna i ända och småprata lite. Runt lunchtid började jag planera ett bord för alla påskgrejer och alla färgstarka påskägg och pastelfärgade fjädrar fick mig på riktigt vårhumör.

Det var precis det här jag behövde, några dagar borta från skolan, en kväll med fina vänner och en dag med glada färger och trevliga främlingar och nu känns allting bra. Jag är till och med på humör för att plugga. Nu blir det té och lite pyssel till mitt rum, sedan plugga och till sist våffelmiddag. Imorgon är det helg och då ska jag hänga med Amanda. Mera kärlek.


I did it for you

men åh.

praktik, musikanalys, jobba, byta tider, sju sidor matte, gå på bio, träffa sötnötter, vända tillrätta, träna, bli frisk, köpa gymkort, sluta äta godis, köpa frysta bär, städa, ordna saker och ting, gå på vinterpromenad, ta det lugnt, sluta ha ont i magen.

det kallas livet.

där regnbågen slutar

Alla de här symboliska uttrycken och ordspråken måste ju komma någonstans ifrån och jag undrar om allting har sitt ursprung från något äkta, eller om en del av dem bara är hitt på. Jag tror inte att det är påhittat, jag tror att det är självupplevt, återberättat och sedan tolkat av någon. Jag tror att uttrycket har gått från mun till mun och ändrats under vägens gång för att slutligen hamna hos någon som vill återanvända det och göra det till sitt. Jag vill använda allting som mitt, det finns så mycket klokt som har blivit sagt och det vore en synd att aldrig upprepa allting bra. Och jag vet att vid slutet av min regnbåge finns min skatt. 


sockerdricka


åh det bubblar av lycka i mig
jag vill träffa någon och skratta tills jag får ont i magen


med solen i ögonen

Underbart fin dag idag, nästan en äkta vår dag. Det är sådana här söndagar ska vara, soliga och fina, sova länge, äta frukost och sedan gå vinterpromenader ensam eller med någon man tycker om. Vara ute tills man är iskall om tårna och rosig om kinderna för att äntligen få komma in i värmen och dricka en kopp té. Jag tänkte verkligen hela dagen att det skulle få bli just en sån söndag, en bra söndag istället för en ångest söndag. Det blev det såklart inte. Istället blev det en söndag när jag blev väckt av solljuset i ögonen, åt frukost, gick i pyjamas hela dagen, satt vid det runda vita köksbordet och pratade med mamma och bara hängde med en kaffekopp i ena handen och en bok i andra.

Det var min söndag det och det var också en bra söndag. Om jag hade varit ledig imorgon också, och det hade varit en lika fin dag, då hade jag passat på att ta den där långa vinterpromenaden med solen i ryggen. Men nu är det inte om och jag är inte ledig imorgon så jag får helt enkelt drömma vidare tills nästa helg.

maybe it's not

Fredagskvällen bjöd på gamla minnen och skratt i mängder, det var länge sedan jag hade en sådan äkta kväll fylld av glädje. Det blev sent men trevligt och när alla hade gått satt jag och Frida halvutslagna kvar. Sittandes i varsin fåtölj gjorde vi det vi är bäst på, nämligen att prata. När hon dragit runt halv tre någonting var jag själv och ensam.

Det var tomt men kändes bra, jag brukar aldrig sova ensam hemma men det var någonslags frihetskänsla över det hela, även fast det kändes lite för tomt. Jag somnade efter högst femton minuter men hann tänka minst tusen olika tankar och när jag vaknade på lördagsmorgonen var jag av någon outgrundlig anledning pigg och glad. Jobb och 25 års fest stod på schemat, sedan melodifestivalen med ett annat bortglömt gäng och sedan hem. Återigen sov jag själv fast inte ensam. Somnade efter säkert fem minuter men hann ändå tänka tusen tankar och somnade lycklig. Ensam och lycklig, vem hade kunnat ana.


pusselbit

Fredagar är bra dagar, precis som alltid. Bra för att det inte var så kallt att jag tappade tårna, bra för att jag och Jennifer åt godaste lunchen, för att jag och mamma fikade blåbärsté samt köpte en fin present till Sofia. Fredag är bra för att vi lekte musikquiz hela sista lektionen, för att jag drack en chai latte och för att jag är klar med spanska provet. Fredag är också bra för att jag ska träffa gamla fina örbyflickor och ha picknick på golvet och för att jag tycker om att gå runt i min fula tröja och mina fula mjukisbyxor.

Kärlek


all the lost souls..









sjung för mig och sjung ditt liv

Så mycket som händer att jag inte har tid eller ork att hänga framför datorn. Måndags var en riktigt seg dag men efter en middag med Frida på kvällen kändes det lite lättare. Tisdag var också hemsk skolmässigt men jobbet var roligt, härligt gäng som jobbar där. Onsdag blev konstig på många sätt. Jag förvånades och förvånade så nu vet jag varken ut eller in, men en två och en halv timmars promenad på kvällen och sen slutade även den dagen lyckligt.

Idag borde det blir spanskaplugg och träning men jag längtar efter fina bilder och té, så det blir nog rosa nyponté, bilder och träning. Hm. Jag har nog aldrig varit särskilt bra på att prioritera saker och ting i rätt ordning.

så länge vi lever


sötsur

Jag kan inte riktigt sätta fingret på om jag tyckte om Alice i Underlandet eller inte. Saken är den att jag tycker om själva idén, berättelsen. Jag tycker om de fantasifulla miljöerna, de knäppa karaktärerna och allt det där busiga påhittade. Dessutom är jag helt förälskad i larven som röker på, den osynliga katten och J.Depp den grymmaste hattmakaren. Och så låter ju titeln så otroligt olagligt romantisk.

Där är problemet, jag vill vill vill tycka om filmen och därför tyckte jag om den, men frågan är om den egentligen var så bra. Hur som helst blev jag som vanligt inspirerad, jag låg och ritade till klockan två igår och jag har skrivit sju sidor i min bok.


söta mandlar och äppelkärnor

En vandrande saga. Allting som händer och allting som är utvecklas alltid till något annat, det inspirerar, påverkar och influerar till bra och mindre bra saker. Allt jag upplever påverkar mig även om jag inte ens lägger märke till det och någonstans långt inne i huvudet ligger det gömt tills jag en dag är mogen att plocka fram det igen. Det som jag igår ville glömma kan jag idag ha nytta av. Även om livet går vidare och personer tycks falla i glömska finns de alltid någonstans, kanske är de inte ens gömda bakom allt skrot i hjärnan, kanske ligger de bara djupt bevarade i hjärtat.

Minnen behöver inte bevaras i en fin burk med lock, man behöver inte titta till dem för att se till att de inte rymmer sin väg, man behöver inte ens ta väl hand om dem. Allt som krävs är en hundradels sekund av en doft, en färg, ett ord, en känsla eller något annat som öppnar dörrar man trodde var låsta och stängda för länge sen.

Vad som än hände och vad det än var så finns det kvar så länge jag finns kvar.

somebody told me you loved me yesterday

Run to the hills, run for your life, 'cause I don't need a ring on my finger to make me feel complete


Borta bra..

.. men hemma bäst. Fast hemma är bara bra utan telefon och utan dator. Jag ska sluta med det, sluta använda all sån där fuskkomunikation.

Har haft en underbar vecka i Indien, efterlängtad värme, ett års brödkonsumtion, solbränna, shopping, sandstränder, livsfarliga taxiturer och gata efter gata med krimskramsaffärer. Det har varit fint men som alltid har jag längtat hem, skillnaden den här gången var att det fanns inte lika mycket att längta till och därför trivdes jag bättre utomlands än jag har gjort på länge. Saknade alla hemma och saknade vanorna, mitt vanliga liv, men inget annat. Hemma på fredagmorgon och jag hade en underbar fredagkväll hos Amanda sedan en sjukt härlig lördag med chill. Det är det jag har saknat, alla vänner och allt det enkla. Jag vill inte ha datorer och sms och telefoner som inte funkar och som förstör tillvaron. Därför ska jag kasta bort den dumma telefonen och stänga av datorhelvetet och leva.

Live forever young

RSS 2.0