Vi vet ingenting nu, vi vet inget idag

Jag har gråtit så mycket den här helgen. Jag har gråtit lyckotårar, glädjetårar, avskedstårar, ledsentårar, en period i mitt liv är snart över-tårar och ilsketårar. Det är konstigt egentligen att så pass olika känslor alla får samma resultat. Känslorna, tillfällena, är så olika men det slutar ändå med att jag börjar gråta.

Det är kanske fel på kopplingen någonstans, det kanske slirar lite med alla nervtrådar och allt vad det nu heter. Jag kanske har slagit huvudet så många gånger att jag förlorat några viktiga hjärnceller.

Vem vet, inte du, vem vet, inte jag.


Meaning of life

Jag har äntligen funnit lösningen på livets alla problem. Hitta en feg jävla pojkvän som inte vågar säga vad han tycker. Manipulera honom. Se till att han lämnar alla sina vänner.

Lev lycklig i alla dina dar.


Lika skitig som marken på en tågstation

Jag antar att det är såhär livet är, såhär mitt liv är. Det är uppgångar och det är nedgångar. Det är ständiga tankar på dåtiden och drömmar om framtiden. Det är beslut som måste fattas, beslut som kanske inte alltid känns helt rätt tas, ångras men tillslut uppfylls ändå. Beslut som känns helt rätt men blir helt kaotiska. Beslut son känns helt rätt och blir helt rätt.

Mitt liv består av eviga vägskäl. Ibland är vägen till korsningen längre och ibland kommer den innan man knappt hunnit gå vidare. Några få gånger missar jag korsningen och vandrar bara vidare rakt fram och ibland tar jag av alldeles för tidigt, men i mitt fall är det snarare så att jag tar av försent.

Sluta när du är på topp, sluta när leken är som roligast - är det inte så folk alltid sagt? Men hur lätt är det att välja en ny väg när den man redan går på är så underbar, perfekt, lugn och trygg. Och hur lätt är det att hitta en avtagsväg när man hamnat fel, när vägen inte var en väg utan snarare en snårig stig med taggiga rosenbuskar som lockar men ät ack så farliga.

Nu är vägen jag vandrat länge på alldeles kristallklar, jag ser allting framför mig och jag vet precis vart jag ska svänga av. Efter korsningen är det däremot dimma. Ingen skrämmande, mörk och obehaglig dimma, men trots allt dimma som gör det omöjligt att se vilken gata jag tänker ge mig in på.


en liten kärleksförklaring

Nu är det sommar igen. Sommaren är verkligen här på riktigt, sådär som jag längtat efter. Det är varmt hela dagen och hela kvällen och halva natten. Det är soliga barfota-dagar, det är regniga hoppa i vattenpöl-dagar och allra mest, allra bäst: det är snart semester! Och som sagt var, i år får jag ju inte jobba när jag vill, rättare sagt får jag endast jobba en vecka. Men jag försöker att låta bli att vara bitter, låter bli att ha ångest över pengarna för att istället kunna glädja mig åt att jag för första gången sedan jag fyllt 17 år så har jag ett helt jäkla sommarlov! Åtta långa veckors ledigt!

Jag ska inte ha ångest, vare sig över pengar eller över framtiden eller något annat fånigt. Oroa dig inte för morgondagen, i övermorgon är den över.

Så ska jag tänka.

Inte oroa mig alls.

De här åtta veckorna ska jag bara bara bara ha ledigt.

Jag ska läsa minst tjugo böcker. Jag ska sola. Jag ska bada. Jag ska dricka vin på uteservering. Jag vill ha picnic på en filt och jag vill umgås med mina fina. Jag vill bara vara ensam, bara vara. Sen vill jag cykla och springa tills benen värker. Jag vill gå långa promenader med solglasögon och en saftflaska. Jag vill få solblekt hår med saltvatten i. Jag vill ligga på gräsmattan och titta på molnen, på trädtopparna, på fåglarna. Jag vill åka till landet och till Norrala. Jag vill fika, gå på kalas och bara drömma.
 
Drömma, inte oroa sig. Drömma bra drömmar. Så det så.

time passes by

 

what doesn't kill you makes you stronger

Har tänkt att jag ska skriva något i en halv evighet, men det är så jobbigt att skriva på mobilen, plus att det blir fult, och datorn har jag ju igång en till två gånger per månad. Och då blir det såhär. Nu när jag väl sitter här kan jag inte formulera en endaste tanke, inte minsta lilla mening om något vettigt.

Tiden rusar som vanligt iväg. Hur mycket jag än önskar att jag skulle kunna stanna tiden och fortsätta där jag är nu så är det omöjligt. Att fånga dagen och allt sånt där känns ju som en omöjlighet, för jag vill fånga den här dagen, den här tiden, det här livet. Just nu är allting så underbart. Jag har jobbat två av mina sista fem dagar. Om tre dagarn möter jag alltså arbetslösheten igen. Och jag vill det verkligen inte. Jag vill inte släppa taget nu. Nu när jag älskar mitt jobb så mycket, när jag har världens mest underbara kollegor, när jag är omgiven av kärlek, lek och skratt hela dagarna. Samtidigt har jag ju valt det själv, det är som en slags.. ja, inte vet jag, en investering i min framtid? Att plugga en vettig utbildning för att kunna fortsätta med det här, som jag tycker så mycket om.
 
Som vanligt anar jag väl vad allt beror på. Jag är livrädd för att ta steget ut, falla över kanten. Jag litar inte på någon förutom mig själv, och nu litar jag knappt på mig själv heller. Jag tycker inte om det okända, jag vet inte vad jag ska ta mig till när jag inte vet hur min framtid ser ut, hur allting kommer att te sig. Men som sagt var. Det är ju jag som har valt det här. Det är jag som vill gå vidare, jag som vill göra något nytt, se något nytt, upptäcka något nytt. Det handlar ju egentligen bara om vad jag själv vill så varför måste jag alltid vara så rädd?

Luften smakar jordgubbspaj

Har haft tre underbara dagar den här veckan, en helt perfekt inledning på juni, på sommaren! I måndags hade vi utveckligsdag på jobbet och lekte lekar från åtta till fyra. Samarbetsövningar av alla dess slag och det kändes värdefullt, som att jag verkligen fick ut något av dagen.

I tisdags var vi tillbaka på jobbet igen och alla var nöjda sedan gårdagen, förberedelserna inför sommarfesten var igång och kvällen avslutades med försenad födelsedagsmiddag på Enskede Värdshus. Vi hade en trevlig kväll med underbar mat, bästa sällskapet och en cykeltur hem när solen äntligen tittar fram!

Och igår var det min födelsedag, så ett år klokare, mer erfaren och allt sånt där verkar jag ha blivit. Solen sken redan när jag vaknade och jag upplevde lite av den där födelsedagsmagin som verkar försvinna mer och mer för varje år. På jobbet fick jag gratulationer, kramar och sång av både barn, kollegor och föräldrar. Dagen för sommarfest var inne och det var mycket förberedelser, spänning i luften och alla var glada. Ett långbord med över 20 tårtor dukades upp klockan tre och allt gick finfint. Sedan var det dags för studentfirande och allra sist lite vindrickande på en uteservering. En alldeles lagom lång kväll, alldeles perfekt sällskap, alldeles underbar dag och så var den födelsedagen till ända!


Upp flyga ordet, tanken stilla stå. Ord utan tanke aldrig himlen nå.

Förra året den här tiden vet jag inte alls riktigt var jag befann mig. Jag undrar om det är så att när man försöker minnas och återskapa det förgågna så överdriver man alltid? Antingen tycker man att precis allting var underbart, att man var så lyckligt och att livet inte kunde ha varit bättre. Eller också så var man så otroligt ledsen, allt var så hemskt och den här tiden, det här året är minst hundra gånger bättre.

Jag undrar om det är sådär som med drömmar. När känslorna man känner i drömmar är så mycket starkare än i verkliga livet, som att när man är rädd i en dröm då är man verkligen verkligen rädd, man vet knappt vad man ska ta sig till. Eller om man är ledsen i en dröm så gråter man floder och hav, är helt otröstlig, fastän det man är ledsen för kanske inte alls är särskilt stort.
 
På något sätt känns det som att hjärnan försöker lura en lite, på något sätt. Eller som att det är någon slags försvarsmekanism, något som kroppen och hjärnan vill att man ska glömma eller minnas och därför är minnet lite förvrängt och inte alls som det var på riktigt. Hjärnan kanske bestämmer sig för att minnas de delar som är mest skonsamma, de stunder som gör mig lycklig just idag. Kanske minns jag juni förra året som helt underbart bara för att jag idag blir lycklig av att minnas det på det viset. Eller också minns jag juni förra året som en riktig skitmånad bara för att jag ska känna att allting är så mycket bättre nu?
 
Antingen eller, att vara eller att inte vara. Evigt massa svammel och tankar som egentligen är alldeles för djupa, för krångliga och för invecklade för att försöka sätta ord på. Jag är inte ens säker på om jag gjort dem rättvisa, om jag kommer att förstå hur jag egentligen tänkte när jag ser tillbaka på det här. Jag vet inte ens om jag kommer fatta om jag läser det här om några timmar igen

Tänk, att man kan ägna så mycket tid och att tänka och sen inte ens kunda formulera sina egna tanker, eller fatta vad det egentligen är man har tänkt.

Upp flyga ordet, tanken stilla stå. Ord utan tanke aldrig himlen nå.

RSS 2.0