Jag är fullständigt förälskad..

... i dessa två människor

på riktigt alltså. Jag tror inte någon förstår hur mycket jag älskar Pippi Långstrump. Hon är min favorit vad det än gäller. När man ser henne blir man så lycklig, hon är alltid sprudlande av glädje. Bara att se hennes tokiga sätt, roliga kläder, busiga leende och höra hennes glada barnaröst. Jag blir glad i hela kroppen. Tänk om fler vore som henne, tänk om alla barn, och vuxna också, kunde vara sådär oerhört positiva mot allting, bry sig om allt och alla, hjälpa och ta hand om folk, vara påhittiga och ha en fantasi som man inte trodde fanns. Tänk om alla kunde ha ett eget träd med sockerdricka i trädgården och alla hade en stubbe där man kunde hitta saker. Självklart vet jag att sånt inte finns, men om man bara har en liten gnutta fantasi kan man låtsas det mesta. Och världen skulle bli så mycket roligare om man var lite tokig ibland

Enda sen jag var liten har jag älskat de här filmerna. Jag och min storebror ville alltid hyra Pippi på de Sju Haven, jag vet inte hur många gånger vi hyrde den filmen från videobutiken. Några år senare köpte vi den på dvd till vår lillasyster. I Pippi Flyttar In brukade vi alltid titta på godisscenen, vi spolade förbi nästan hela filmen bara för att kunna se just den där scenen när Tommy, Annika och Pippi springer in i godisaffären och bara äter och plockar så mycket de orkar. Jag minns när jag var fem år och började sova med fötterna på kudden, men det blev så varmt att ha huvudet under täcket att jag inte kunde sova så. En annan gång lekte jag, Sophie och Maria sakletare. Vi sprang runt i Kaninburen och plockade upp massa saker från marken.

Astrid Lindgren var en bra människa, hon var snäll och trevlig, fantasifull och avgudade barn. Hon var en riktigt söt tant, en sån ska jag bli när jag blir gammal. När hon dog filmades begravningen och visades på tv, jag minns att jag satt och grät. Hennes böcker och filmer finns spridda över hela världen, och jag tror att jag har väldigt rätt när jag säger att jag inte är den enda som avgudar berättelserna, blir glad av att se filmerna och blir hoppfull på livet. Jag hoppas att de här berättelserna alltid kommer leva kvar, hoppas att de nya, tecknade filmerna inte kommer ta över, det vore skamligt. När jag blir vuxen ska mina barn få se alla Astrid Lindgren filmer, och läsa alla Astrid Lindgren böcker. Pippi, Vi På Saltkråkan, Barnen i Bullerbyn och Ronja Rövardotter är mina favoriter. Men jag håller av allt den människan har skrivit, filmatiserat och fantiserat ihop. Astrid Lindgren är min idol och Pippi Långstrump min största förebild. Jag vill också vara Pippi

Kommentarer
Postat av: mli

Astrid Lindgren är också min idol :) Pippi är astuff hon me!



Grattis på namnsdagen btw! :D

2009-02-17 @ 19:56:47
URL: http://emiliez.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0