dubbelmoralen

Jag minns i somras när vi skulle förklara för Hanna vad dubbelmoral innebar. Vi beskrev det ungefär som att om du är med Lisa och säger att du älskar henne men hatar Emma, sen går du till Emma och säger att det är henne du älskar och Lisa du hatar då säger du två saker som är precis tvärtemot varandra. Efter det var det någon som sa att alla hade någon slags dubbelmoral, jag minns inte vem, men Hannas fråga blev då "Jaha, vem hatar du då?" Jag tror inte riktigt hon förstod vår poäng...

Dubbelmoralen innebär väl att man säger en sak men sedan gör precis tvärtemot, t ex "Det är fult att ljuga" och så ljuger man själv, eller "jag hatar när folk dricker" och sen dricker man. Det måste inte ens vara något man själv gör, det kanske bara är något man säger eller tycker, fast på två sätt som är precis varandras motsatser. Jag har enormt mycket dubbelmoral, när det gäller precis allting. Jag tycker väldigt mycket men samtidigt tycker jag inte det. Jag kan nog uppfattas som väldigt förvirrad, eller förvirrande när jag skriver såhär kanske, men jag vet verkligen inte vad jag själv tycker. Inte om allt såklart, när det gäller vissa saker är jag helt säker och vet vad jag vill. Men i stora frågor, lite större och som omfattar mycket av verkligheten, ja då har jag verkligen ingen aning.

Det finns alldeles för mycket frågor som man måste ta ställning till i dagens samhälle. Det var bättre förr säger alla gamla, fast det tror jag inte heller på. Förut fick man ju inte vara med att påverka någonting alls som ungdom. Jag vill få vara med men bara de dagarna jag känner för det. Jag vill kunna säga vad jag tycker men det ändrar sig ju från dag till dag. Jag vill bara leva, bara vara, leva ett enkelt liv, men så enkelt är det ju inte.

Att leva är svårt, komplicerat med mycket förändringar och det blir nästan aldrig som man tänkt sig. Man måste ta livet med en nypa salt, göra det man känner för just i den stunden. Våga chansa på det man tror är rätt och följa sina instinker. Man måste lita på sin magkänsla och när man inte vet vad man ska ta sig till måste man ha modet att be någon om hjälp. Nu gick jag visst ifrån rubriken ganska mycket, fast lite hänger det ju fortfarande ihop, allt handlar ju om vad man vill, känner och hur man lever sitt liv
         och leva sitt liv, det är väl det hela livet handlar om, eller?!

Kommentarer
Postat av: mli

Och man lever bara en gång!

2009-01-20 @ 19:43:05
URL: http://emiliez.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0