frukost..

..måste ju seriöst vara det bästa som finns och jag förstår mig verkligen inte på mitt tidigare jag. Hela livet har jag avskytt frukost, avskytt att behöva gå upp, göra iordning frukost och äta den, speciellt när den inte ens är god och man inte är det minsta hungrig. Jag har aldrig varit en ritkigt morgonmänniska och jag har aldrig heller haft matlust så tidigt. Så har jag alltså varit enda tills för bara ett år sen ungefär.

När jag var i USA förra jullovet började det vända. Tro det eller ej, med tanke på att USA sägs vara ett land där man bara äter muffins och bullar till frukost, men när jag var där började jag älska att äta frukost och jag nästan längtade varje dag efter nästa dags frukost. Vi var där med hela familjen + Linas pojkvän, vilket innebär ett sällskap på 8 personer och det i sin tur innebar att alla beställde in ca två frukosträtter var och sen delade vi på allt. På bordet fanns därför en salig blandning av pannkakor och våfflor med vispgrädde och smör (mina syskons idéer om bra frukost..), gröt, toast, frallor, ägg i alla olika former, kaffepannor, tekannor och stora koppar med varm choklad och sedan det bästa av allt: mängder av frukt. Man kunde nämligen beställa in små fruktskålar med meloner, vindruvor, äpplen, jordgubbar och skivade bananer. Jag saknar verkligen frukosten där, när man är hemma blir det ju inte av att man gör så mycket olika saker, man har varken tid eller orkar äta så mycket när man äter frukost ensam, tyvärr.

Men idag gjorde jag det ändå! Har precis satt i mig en frukost som skulle kunna hålla mig mätt i två dagar. Gick upp vid halv tio, underbart utvilad efter 10 timmars sömn, och satte igång att baka grahamsscones. Medans de var i ugnen gjorde jag en blåbär-björnbär-hallon smoothie, skar upp ett päron, kokade ägg samt dukade fram ost, smör, juice och te på bordet. Sedan satt jag i köket i en hel halvtimme och åt samtidigt som jag läste KP och snön yrde utanför fönstret.. Fick nästan lite julkänsla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0