make me happy

Nu har jag varit alldeles lagom duktig idag. Har precis sökt sommarjobb på Karolinska och Södersjukhuset, är nästan klar med G-frågorna på samhället och har i alla fall kommit igång med VG/MVG frågan.

Jag har promenerat i ca 1h och 40 min, ätit 500 g frukt och grönsaker och hmm.. säkert har jag gjort något mer bra!

För ett tag sen läste jag om en bra grej för att höja sin självkänsla och sitt självförtroende. Det gick ut på att man varje kväll skulle skriva 3 saker som man själv hade gjort bra under dagen, och 3 saker man blivit glad över. T.ex "Idag fick jag VG på mitt matteprov" och "Jag blev glad när mamma bjöd mig på fika" Meningen är att man ska fundera över bra saker i sin vardag och fokusera på dem, istället för att bara se negativa saker med sig själv, som så många gör. Efter en tid när man har gjort det här varje dag skulle man börja skriva en sak varje dag som man ville förändra hos sig själv. Jag testade och jag måste säga att det faktiskt hjälpte. Jag tror att jag höll på under ca fyra veckors tid och varje kväll innan jag gick och la mig fyllde jag i min lilla bok. I början var det väldigt svårt att komma på positiva saker med sig själv men efter ett tag gick det lättare. Det utvecklades på så sätt att jag redan under dagarna gick omkring och funderade ut vad som var bra med mig och det i sin tur kunde göra mig glad redan på dagen, eftersom jag insåg redan då att jag faktiskt var duktig. Jag kom aldrig så långt att jag började skriva en sak att förändra, för jag var rädd att dra ner mig själv igen, men jag funderar på att börja igen för det här hjälpte mig massor!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0