matglädje

Jag läste i en tidning förra veckan att baka gör oss lyckligare och det kanske inte stämmer för alla men det gör det hos mig. Tänk dig att komma hem en regning höstdag som denna och ställa sig i köket för att baka bullar. Snart fylls hela huset med doften av varma kanelbullar, köket känns varmt och hemtrevligt och känslan av att ha ett rogivande tidsfördriv att underhålla sig med istället för att deppa gör att man smälter inombords. Därefter infinner sig glädjen i att bjuda någon på de underbara kanelbullarna och ett stort glas mjölk ihopkurade i soffan bland filtar, ljus och regnets smattrande på taket. Mornar är ett annat tillfälle för bakning. Att stiga upp lite extra tidigt, röra ihop några scones, sätta på kaffe och sedan sitta en extra lång stund vid frukostbordet, mumsandes på sina scones samtidigt som man läser en bra bok - det måste vara den optimala starten på en bra dag.


Jag har bestämt mig för att när jag väl flyttar hemifrån ska jag aldrig köpa färdigt bröd, bullar eller kakor igen. Jag tänker aldrig köpa färdigmat eller sådant tråkigt för när jag får välja själv då ska jag koka, steka, hacka, skära, rulla, kavla, krydda, smaksätta, blanda, baka och tillaga allting själv.


Kommentarer
Postat av: emzak

Tum upp!

2009-10-03 @ 18:22:04
URL: http://emiliez.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0