beauty and the beast

När människor känner att de fastnat i gamla vanor och att de inte trivs brukar de försöka göra något åt det. En del kanske tar ett par dagars semester, reser någonstans och vilar upp sig. Andra försöker bara bryta vanorna och göra något annorlunda. Jag har insett att jag byter ut delar av mig själv istället. När jag är trött på den tillvaron jag lever i så förändrar jag något med mitt utseende. Jag byter hårfärg, frisyr, kläder eller något liknande. Det är som om jag genom att förändra något med mitt utseende hoppas på att jag ska kunna byta bort en del av den där gamla Frida som jag inte längre vill vara. Det är som att man kanske möblerar om i sitt rum när man behöver lite förändring - jag möblerar om mig själv lite grann. Egentligen vet jag inte hur mycket det åstadkommer, det är nog mest en sådan där psykisk grej som känns bra för mig och det räcker nog egentligen. Det känns bra.

Mina två senaste förändringar känns bra i alla fall. Jag har lagt mitt evighetshalsband på hyllan och gjort en ny piercing. Det betyder egentligen ingenting och borde inte göra den minsta skillnad men för mig så är det ett steg vidare. En process där jag rensar bort det som är gammalt och utslitet och uttjatat i mitt liv och gör plats för mina nya tankar och idéer. Det är som att jag genom att ta bort en del av det som brukade vara Frida kan göra plats för den där nya Frida. Och det behöver inte ens vara särskilt mycket. Jag måste bara veta att jag kan och gör det jag vill.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0