You only miss the sun when it starts to snow

Idag har varit en sådan där fantastiskt fin dag som alla andra verkar ha hela tiden men som jag inte alls brukar känna. Fast det kanske beror på att jag suger på att "leva i nuet och carpe diema" som alla tycks göra jämt och ständigt. Fast det å sin sida kanske inte alls är riktigt sant utan bara beror på att jag väljer att läsa bloggar där skrivaren väljer att fokusera sina inlägg på det som är bra. Carpe diem-bloggar. Typ. Ish. Och sånt där. Vilken insikt.

Hur som haver så vaknade jag alldeles lagom utvilad och solen sken in genom mitt fönster och mina vita lakan var nytvättade och det kändes som att jag låg på ett fluffigt litet moln. Dessutom sken solen rakt på min discokula så det var fullt av ljusprickar i hela taket. Det låg jag och tittade på en lång stund samtidigt som jag fundrade på vad jag skulle kunna hitta på en solig och ledig lördag som denna.

Det problemet löste sig självt relativt snabbt då pappa, Katrin och Mattias kom för att hämta möbler. Jag åt en supersnabb frukost och följde med i bilen till Kungsholmen för att spana in Mattias nya lägenhet. Åh-så-fint-när-ska-jag-få-min-lägenhet-med-vita-väggar-och-trägolv var min känsla ungefär. Lite smått avundsjuk, kanske. Men inte så att jag inte unnar honom den lägenheten. Han är ju faktiskt åtta år äldre än mig och i mycket större behov av en riktig lägenhet.

Nog svamlat om det. Vi fick skjuts vidare in till Gallerian. Handlade och fikade, kaffe och ciabatta (som jag fick alldeles gratis för dom glömde ta betalt för mackan och Matte bjöd på kaffet). Vi pratade och promenerade lite, sedan lämnade han mig för att leta efter en frisör. Jag vandrade runt själv och försökte hitta födelsedagspresenter till mamma och Gustav men utan större framgång. Började vandra hemåt istället och tänkte gå ungefär till Slussen, och absolut inte längre än till Skanstull för jag är så jäklanstrött på vägen efter Skanstull. Det råkade i alla fall bli en promenad hela vägen hem för jag lyssnade på podcasts och då går allting så fort.

Nu ligger jag i soffan, läser bloggar och dricker yogité som smakar chai och luktar pepparkakor. Jag funderar på om jag ska gå och köpa lite lördagsgodis eller om jag ska överleva kvällen på godis-té.

Ibland har man svåra beslut att fatta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0