utan ett ord

Har gått och blivit sjuk, tillslut. Jag hade väl inte väntat mig så mycket annat egentligen med tanke på att i princip alla varit sjuka säkert  två gånger de senaste månaderna. Men det går ju inte att låta bli att hoppas, tyvärr funkade det ändå inte den här gången. Begraver mig under flertalet täcken, drunknar i te, kaffe, varm honungsmjölk, chai och varm choklad i hopp om att rädda min stackars hals. Det känns lite bättre idag än vad det gjorde igår kväll i alla fall men någonting säger mig att det här kommer att sitta i ett tag.

Därför borde man kanske passa på att läsa ikapp de där 300 sidorna som jag ligger efter med. Problemet är bara att det är så svårläst, långtråkigt och den där lillalilla detaljen att jag vet att jag egentligen inte BEHÖVER ha läst allting. Kruxet är ju bara att jag inte vet vilka delar jag behöver ha läst och vilka som är orelevanta.. Det är ganska elakt att ge ut sådana uppgifter.. Fast å andra sidan handlar väl utbildningen om att man ska lära sig saker, inte att man ska skriva godkänt på tentor och sedan glömma bort allt. Om examinationsuppgifterna bara vore lite roligare och kurslitteraturen lite mer spännande så skulle det helt klart vara lättare att läsa för att lära sig istället för att bara klara kursen. Det är sånt där som VI får lära oss att vi ska göra när vi är lärare, men lärarna idag behöver tydligen inte kunna det.

Det är mystiskt det där.

Var och varannan dag får vi höra uttrycket "barn gör inte som vuxna säger, barn gör som vuxna gör" och sedan pratar de i all oändlighet om lusten att lära, ett meningsfyllt lärande och vikten av lekfull och rolig undervisning samtidigt som det ska vara innehållsrikt och givande. Nu får vi ju i och för sig lära oss om förskola och inte skola, men det känns ju ändå konstigt att vi i förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande och sedan så fort barnen börjar skolan blir undervisningen mördande tråkig och ju längre upp i åldrarna människor kommer desto tristare blir allt. Snacka om att förstöra allt arbete man då lägger ner på att inspirera barnen i förskolan.. Jag blir faktiskt inte riktigt klok på det här samhället.

Och bara för det ska jag börja skriva en uppgift om hur dagens läroplan speglar de typiska tidsdragen som finns i vårt samhälle. Lovely Monday.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0